1) 1860’tan günümüze değin edebiyatımızın geçirdiği dönemler zaman sırasına göre aşağıdaki dizelerden hangisine uygundur?
A) Tanzimat/Servet-iFûnun/Milli Edebiyat / Fecr-i Âti / Cumhuriyet
B) Servet-i Fûnun/Tanzimat/Fecr-i Âti/Milli Edebiyat/Cumhuriyet
C) Fecr-i Âti/Tanzimat/Servet-i Fûnun/Cumhuriyet/Milli Edebiyat
D) Tanzimat/Fecr-i Âti/Servet-i Fûnun/Milli Edebiyat/Cumhuriyet
E) Tanzimat/Servet-i Fûnun/Fecr-i Âti/Milli Edebiyat/Cumhuriyet
2) Ne efsunkâr imişsin ah ey didar-ı hürriyet
Esir-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esaretten
Aşağıdaki dizelerin hangisinde, yukarıdaki beytin ikinci dizesindeki sanata benzer bir sanat vardır?
A) Karlar altında bir ilkbaharım ben
B) Kar değil gökyüzünden yağan beyaz ölümdü
C) Şu bakır zirvelerin ardından
Bir süvari geliyor kan rengi
D) Ruhu her yerde buhurdan gibi yıllarca tüter
E) Ben garip çizgilerle uğraşırken baş başa
Rastlamıştım duvarda bir şair arkadaşa
3) Tanzimat devrinin en verimli şairi sayılır. Türk şiirine geniş ufuklar açtı, günlük yaşam, aşk, ölüm, metafizik üzerine epik, lirik ve felsefi şiirler yazdı. İlk pastoral şiir örneği "Sahra"yı yazdı. Şiirlerinde aruzu kullanmakta birlikte hece ölçüsüyle de şiirler yazdı.
Yukarıda sözü edilen şairimiz, aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbrahim Şinasi
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Cenap Şehabettin
E) Namık Kemal
4) (...), Servet-i Fünun edebiyatının hazırlayıcısıdır. Şiir, roman, oyun ve eleştiri türünde eserler verdi. Sanat sanat içindir, anlayışına bağlıdır. Sanatçımız asıl ününü Tanzimat ve batı düşünce ve görüşlerini yaymasıyla yaptı. (...) ise sanatçının yeni edebiyat anlayışına karşı eski edebiyatı savundu, onun için eleştiriler yazdı.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Muallim Naci-Recaizade Mahmut Ekrem
B) Recaizade Mahmut Ekrem-ıbrahim Şinasi
C) Recaizade Mahmut Ekrem-Muallim Naci
D) İbrahim Şinasi-Abdülhak Hamit Tarhan
E) Recaizade Mahmut Ekrem-Nabizade Nazım
5) Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, Türk edebiyatında sembolizmin en önemli temsilcisidir?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Tevfik Fikret
D) Ahmet Haşim
E) Mehmet Rauf
6) Namık Kemal şiir ve tiyatrolarının yanı sıra önemli romanlar da yazmıştır. Onun ....................adlı eseri ilk ............. roman,.................... adını taşıyan eseri ise ilk.........................roman olarak kabul edilir.
Parçada boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Karabibik - bilimsel - Araba Sevdası – natüralist
B) Akif Bey - özgün - Aşk-ı Memnu – psikolojik
C) İntibah - edebi - Cezmi – tarihi
D) Şair Evlenmesi - Batılı - Afife Anjelik – realist
E) Mai ve Siyah - modern - Kara Bela – sembolik
7) Ziya Paşa, Harabat adlı antolojisinde Divan edebiyatında büyük değerler bulunduğunu ortaya koymaya çalışır. Bu eser, Namık Kemal tarafından yeni şiire ihanet olarak kabul edilip şiddetle eleştirilir.
Bu parçada sözü edilen ve edebiyatımızda ilk eleştiri örneği sayılan eser, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şiir ve İnşa B) Istılahat-ı Edebiye
C) Tahrib-i Harabat D) Demdeme
E) Yeni Lisan
8) Sabırlı bir gözlemci olan sanatçı; ustalığını, hep İstanbul yaşantılarını anlatan roman ve öykülerindeki gözlem gücüne, bütün incelikleri, ayrıntıları yansıtabilirle becerisine borçludur. Sanatçının romanları ve onların bütün özelliklerini olduğu gibi taşıyan öyküleri, Türk toplumunun elli yıllık yaşayışına ait çok zengin malzeme ile doludur.
Bu parçada sanatçı yanı tanıtılan ve "Şık, Şıpsevdi, Gulyabani" gibi romanların yazarı olan sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Rasim
B) Halit Ziya Uşaklıgil
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Ömer Seyfettin
9) Aldım sazı çıktım gurbet görmeye
Dönüp yâre geldim yüzüm sürmeye
Ne lüzum var şuna buna sormaya
Senden ayrı ne hal oldum, gör beni
Yukarıdaki dörtlüğün uyak düzeni için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Çapraz uyak
B) Sarma uyak
C) Serbest uyak
D) Mani tipi uyak
E) Düz uyak
10) Güzel aşkım, tatlı aşkım, kaynayan yaram benim
İçimde taşırım seni yaralı bir kuş gibi
Ve onlar bilmeden izler geçiyorken bizleri
Ardımdan tekrarlayıp ördüğüm sözcükleri
Ve hem can verdiler iri gözlerin için
Mutlu aşk yoktur
Bu şiirin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Pastoral
B) Lirik
C) Didaktik
D) Epik
E) Dramatik
11) Aşağıdakilerden hangisi realizmin özelliklerinden biri olamaz?
A) Gözlem esastır.
B) Romancılar ideal kişiler yaratmazlar.
C) Hayatta olan her şey sanatın konusu olabilir.
D) Çevre ve kişi tasvirleri çoğunlukla olayla birlikte, olayın akışı içinde gerçekleşir.
E) Süslü, sanatlı ve coşkulu bir anlatıma yer verilir.
12) Türk edebiyatında Ahmet Haşim'in “Piyale” (I), Cahit Sıtkı Tarancı'nın “Otuz Beş Yaş”(II), Yahya Kemal'in “Eski Şiirin Rüzgârıyla (III), Faruk Nafiz Çamlıbel'in “Sebil ve Güvercinler” (IV) ile Ziya Osman Saba'nın “Çoban Çeşmesi” (V) adlı yapıtları ünlü şiir kitaplarına örnek olarak gösterilebilir.
Bu cümlede numaralanmış yapıtlardan hangileri birbiriyle yer değiştirirse bilgi yanlışı giderilmiş olur?
A) I. ile II.
B) I. ile IV.
C) IV ile V.
D) III. ile V
E) II. ile III
13) Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Namık Kemal'in "İntibah" adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk edebi roman örneğidir.
B) Hüseyin Rahmi Gürpınar, "Çalıkuşu" adlı yapıtında idealist bir öğretmenin yaşadıklarını anlatır.
C) "Dokuzuncu Hariciye Koğuşu" adlı roman, Peyami Safa'nın hayatıyla benzerlikler taşımaktadır.
D)Tarık Buğra, "Küçük Ağa" adlı yapıtında Kurtuluş Savaşı yıllarını işlemiştir.
E) Recaizade M. Ekrem'in "Araba Sevdası" adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk realist roman örneğidir.
14) Dönemin Batılı anlamda nitelikti ilk roman örneklerini vermiştir. Bu açıdan Türk romanının kurucusu olarak değerlendirilir. Realizm ve natüralizmin etkisindeki sanatçının öykü ve roman tekniği oldukça sağlamdır. Ahmet Cemil, Lamia, Adnan Bey, Firdevs Hanım, Bihter onun yapıtlarında kimlik bulmuş kahramanlardan bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Mehmet Rauf
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Nabizade Nazım
15) Türk edebiyatında Şemsettin Sami'nin “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat”(I), Namık Kemal'in “İntibah”(II), Ahmet Mithat Efendi'nin “Küçük Şevler”(III) ,Nabizade Nazım'ın “Karabibik”(IV), Samipaşazâde Sezai'nin “Letaif-i Rivayat” (V) adlı yapıtları alanlarında "ilk olma" özelliğine sahiptir. Yukarıdaki cümlede numaralanmış yapıtlardan hangilerinin yerleri değiştirilirse bilgi yanlışı giderilmiş otur?
A) I. ve II.
B) I. ve IV.
C) II. ve III
D) III. ve V.
E) IV. ve V.
16) Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Bu dönemde aruz vezni bırakılmış, hece vezni kullanılmaya başlanmıştır.
B) Daha çok bireysel konular işlenmiştir.
C) Beyit hâkimiyeti kırılmış anlam bütüne yayılmıştır.
D) Süslü ve söz sanatlarıyla dolu bir anlatım görülür.
E) Batı’dan sone ve terza-rima gibi nazım biçimleri alınmıştır.
17) Servet- Fünun edebiyatının en büyük şairidir. Önceleri daha çok bireysel konularda yazan şair, 1896’dan sonra toplumsal konulara yönelmeye başlar. “Balıkçılar”, “Seza”, “Verin Zavallılara” adlı şiirleri toplumsal içerikli şiirleridir. Oğlu Haluk’un üzerine yazdığı şiirlerde onu Türk gençliğinin gelecekteki temsilcisi olarak görmüştür. Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanır. Çocuklar için yazdığı “Şermin”de ise hece ölçüsünü tercih eder.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cenap Şahabettin
B) Ahmet Haşim
C) Tevfik Fikret
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Cahit Sıtkı Tarancı
18) I. Tanzimat edebiyatına tepki olarak doğmuştur.
II. Sanat şahsi ve muhteremdir görüşüne bağlıdırlar.
III. Arapça, Farsça kelimelerle ve tamlamalarla yüklü bir dil kullanmışlardır.
IV. Belli bir sanat anlayışında birleşemedikleri için kısa sürede dağılmışlardır.
V. Edebiyatımızdaki ilk edebi bildiriyi yayınlayan topluluktur.
Yukarıdaki özelliklerden hangisi, Fecr-i Ati edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
19) Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarından biri değildir?
A) Mehmet Rauf
B) Tevfik Fikret
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Cenap Şahabettin
20) Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat dönemi edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) Eserlerde, hayata dönük memleket sorunları dile getirilmiştir.
B) Hece vezni asıl vezin olarak kabul edilmiştir.
C) Hikâye ve romanlarda ilk kez İstanbul dışına çıkılır.
D) Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelme görülür.
E) Şiirde sembolizmin, romanda romantizmin etkisinde kalmışlardır.
21) Milli Edebiyat akımı 1911 yılında (I) Ömer Seyfettin(II) ve Ali Canip’in (III) çıkardıkları “Yeni Mecmua” (IV) dergisi ile başlar. Bu edebiyat, yazı diliyle konuşma dilinin birleştirilmesini, dilde sadeliği,(V) Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelmeyi amaçlar.
Yukarıdaki parçada numaralandırılmış yerlerden hangisinde bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
22) Aşağıdaki yazarlardan hangisi Milli Edebiyat Dönemi yazarlarımızdan biri değildir?
A) Tevfik Fikret
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Refik Halit Karay
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Halide Edip Adıvar
23) Aşağıdaki eserlerden hangisi Ziya Gökalp’e aittir?
A) Aziz İstanbul
B) Bir Serencam
C) Türkçülüğün Esasları
D) Şık
E) Ankara
24) Şiir, yazmaya Servet-i Fünun döneminde başlamıştır. Milliyetçi, halkçı bir anlayışın şiirini sade bir dil ve hece ölçüsüyle ortaya koymuştur. Şiirlerinde toplumsal konuları ele almıştır. “Türk şairi”, “milli şair” diye anılmıştır. “Türk Sazı,” “Ey Türk Uyan,” “Tan Sesleri” tanınmış eserlerindendir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Emin Yurdakul
B) Ziya Gökalp
C) Tevfik Fikret
D) Ömer Seyfettin
E) Ziya Gökalp
25) Aşağıdaki romanlardan hangisi Kurtuluş Savaşı dönemini anlatmaktadır?
A) Mai ve Siyah
B) Akşam Güneşi
C) Eylül
D) İntibah
E) Yaban
Not: Her soru 4 puandır. Başarılar dilerim.
Ali SEVİNÇ
Edebiyat Öğretmeni
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder