1930’larda Milli Edebiyatçıların ( Beş Hececiler ) gerçekçilikten uzak, duygusal memleketçiliklerine bir tepki olarak ortaya çıkan bir şiir hareketidir.
Topluluk şu üyelerden oluşur: Kenan Hulûsi Koray (hikâye), Cevdet Kudret Solok
( edebiyat tarihi ), Muammer Lütfi Bahşi. Sabri Esat Siyavuşgil , Yaşar Nabi Nayır
( Varlık Dergisi’ni çıkarır ), Vasfi Mahir Kocatürk, Ziya Osman Saba ( şiir )
CeZaM Ve YaSaK……Formül
1928’de “Yedi Meşale” adlı ortak bir kitap yayımlayan biri hikayeci, altısı şair yedi kişinin oluşturduğu bir topluluktur.
İlkelerini “ Canlılık, samimiyet ve daima yenilik “ cümlesiyle özetlerler. Sanat için sanat anlayışını benimserler.
Beş Hececilerin sürdürdüğü memleketçi edebiyat anlayışına tepki duymuşlar, sanatta Batılı ilkelerin savunucusu olmuşlardır.
Hece ölçüsüyle özellikle Fransız sembolistlerini
( Verlaine, Baudelaire, Mallarme ) örnek alarak şiirler yazmışlardır.
Yedi Meş’aleciler de Fecr-i Aticiler gibi etkin ola- mamışlar; ( hedeflerini gerçekleştire-memişler ) “Meşale” adlı dergiyi sekiz sayı yayımladıktan sonra dağılmışlardır.
Geleneksel edebiyatın klâsik sınırları aşılmalı, şiirin hareket alanı genişletilmelidir.
Şiirde konu zenginliği sağlamak için hayalden faydalanılmalıdır.
Şiir, çarpıcı imge ve benzetmelerle zenginleştirilmeli ve bir tablo değeri taşımalıdır.
ZİYA OSMAN SABA ( 1910 – 1957 )
Yedi Meşaleciler içinde şiiri uzun soluklu olarak sürdüren tek kişidir.
Şiirlerini daha çok hece ölçüsüyle yazar, 1940’tan sonra serbest şekillerle de yazar.
Şiirlerinde Fransız sembolistlerinin etkisi görülür.
Şiirlerinde çocukluk özlemi, anılarına düşkünlük, ev ve aile sevgisi, yoksul yaşamalara karşı utanç ve acıma, Allah’a kulluk, kadere boyun eğiş, küçük mutluluklarla yetinme, ölüm yakınlığı, öte dünya özlemi gibi konuları işledi. ( Ele aldığı temalar bakımından Behçet Necatigil’i andırır )
Sade dille orijinal, yumuşak, açık, duru şiirler yazdı.
Hikayelerinde ağırlıklı olarak anı karakteri görülür.
Cahit Sıtkı Tarancı’nın Ziya’ya Mektuplar kitabındaki edebi mektupların muhatabı Ziya Osman’dır.
Sebil ve Güvercinler en tanınmış şiiridir.
ESERLERİ:
Şiir:
Sebil ve Güvercinler
Geçen Zaman
Nefes Almak
Hikâye :
Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi
Değişen İstanbul
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder